Vælg dit land til kommerciel og lokal information

Inspiration til
effektiv transport

Nyheder, trends og erfaringer med IT og transporter med Vehcos udstyr

Webinar on-demand

Hvordan man gennemfører et succesfuldt flådestyrtingsprojekt?

Klik her!

Juster betingelserne i aftalerne med dine kunder

IT-strategi

Brug af funktionerne i et flådestyringssystem kan i høj grad reducere ventetider. Teknologien alene kan dog ikke gøre det. Grunden til, at ventetider er et problem for mange transportvirksomheder er, at det koster mange penge og sænker leveringspræcisionen. De virksomheder som Vehco har kontaktet siger, at de opkræver dele af ventetiderne, men det er sjældent muligt, at kunne fakturere al ventetid videre til kunderne. Enten er kunden ikke villig til at betale, eller de betaler kun for dele af ventetiden.

En aftale med kunderne er en vigtig faktor med hensyn til ventetider. Selvfølgelig varierer aftalerne mellem de forskellige kunder, hvilket også er nødvendigt. Det er dog vigtigt at sikre, at aftalerne er tilstrækkelig dækkende. Det er almindeligt, at aftaler og forordninger holder i lang tid, ofte som en gammel vane eller blot fordi parterne ikke har set behovet for at opdatere vilkårene. Ventetider er ikke altid nævnt i kundens vilkår og betingelser, men der kan være fordele ved at overveje, hvornår det er på tide at indgå en ny aftale - eller at opdatere den eksisterende. En måde at gøre dette på er at tillade et vist antal timers ventetid hver måned, og fakturere ventetiden udover det aftalte.

Det kan være en god ide først at identificere og opsummere ventetiderne. Ved at registrere ventetiderne, f.eks. med Vehco funktionen ”kvalificerede aktiviteter” kan du få et klart billede af omfanget af ventetiderne for hver enkelt kunde. Hvis en bestemt kunde forårsager en betydelig ventetid, kan det være nyttigt at vise data og detaljerede statistikker over ventetiderne, før forhandling om betaling herfor.

At være enige om hvem der skal dække omkostningerne ved ventetider, er en måde at håndtere problemet på. Optimalt er det dog at identificere og forsøge at rette årsagen til ventetiderne. Dette vil oftest være til gavn for begge parter og styrke kundeforholdet.

 

"Vi forsøgte at fakturere kunderne for ventetiderne, men de betalte ikke, da vi ikke havde lavet en aftale“ - Laurent Le Gal, Transport Manager, JLG Transport (France)

Download brochurer, produktblade eller billeder