Vælg dit land til kommerciel og lokal information

Inspiration til
effektiv transport

Nyheder, trends og erfaringer med IT og transporter med Vehcos udstyr

Webinar on-demand

Hvordan man gennemfører et succesfuldt flådestyrtingsprojekt?

Klik her!

Sørg for, at uddannelsen af dit nye system til Fleet Management er brugerfokuseret

IT-strategi

Brugerfokuseret uddannelse af dit nye system til Fleet Management 

For 28 % af fragtmænd er træning den vigtigste succesfaktor, når der implementeres et flådestyringssystem. Det virker indlysende, at fremtidige brugere skal have den nødvendige tekniske viden til at håndtere den nye løsning.

For 28 % af fragtmænd er træning den vigtigste succesfaktor, når der implementeres et flådestyringssystem

 

Brugercentreret uddannelse

Det virker indlysende, at fremtidige brugere skal have den nødvendige tekniske viden til at håndtere den nye løsning. Sørg for at konkret brugercentreret træning udføres for at afmystificere softwareeller chaufførgrænseflader. På denne måde vil dine kolleger være klar på D-dag, og ikke være bange for at bruge det nye værktøj. Chaufføren har nu en skærm i førerhuset, der sender og viser vedkommendes køreplan, opgaver eller meddelelser fra transportlederne. Han eller hun nyder også godt af et navigations- og tidsstyringsværktøj. Normalt er Android-grænsefladen generelt yderst intuitiv takket være brugen af ikoner og menuer, der ofte er velkendte fra brugen af smartphones. Oplæring i brugen af det nye værktøj (digital signatur, leveringsbevis, meddelelser, lastbilnavigering osv.) vil imidlertid være velkommen. Først og  fremmest skal chaufføren forstå systemet. Hvad betyder meddelelsen, når chaufføren kører ind i et geofencingområde? Hvad skal han eller hun gøre, hvis han eller hun får en køre- hviletids advarsel? Giv ham eller hende informationerne, så hans eller hendes reaktioner altid er korrekte.

 

Følg op på træningen!

Normalt er det fordelagtigt at udføre en opfølgning efter at systemet er blevet brugt i et stykke tid. Brugere har i mange tilfælde indsamlet spørgsmål og ønsker, som yderligere kan øge systemets værdi i virksomheden. Opfølgningen kan selvfølgelig udføres i forbindelse med indsamling af førerne, for eksempel i forbindelse med virksomhedsinformation, uddannelse eller lignende.

For kontorbrugere skal du først og fremmest planlægge en hurtig introduktion til softwaren, så snart den er installeret på det første køretøj. Transportledere vil kunne spore flåden direkte online og blive fortrolige med softwaren. Under en anden session, en til to uger senere, vil de allerede intuitivt have testet en stor del af funktionaliteterne og vil have overtaget ejerskabet af løsningen.

Diskussionen vil så være mere produktiv, tage fat på konkrete spørgsmål og blive illustreret med faktiske data fra flåden indsamlet i overgangsfasen. Vi anbefaler at arrangere en anden session en måned senere og derefter regelmæssige træningssessioner for at holde alle ajour med softwareudviklingen eller for at opfylde nye driftsmæssige behov.

Download brochurer, produktblade eller billeder